داستان و کاربرد ضرب المثل همین بخشیدن ها مرا

داستان و کاربرد ضرب المثل همین بخشیدن ها مرا

داستان و کاربرد ضرب المثل همین بخشیدن ها مرا

داستان و کاربرد ضرب المثل همین بخشیدن ها مرا

سلام و درود فراوان بر شما همراهان گرامی سایت مولیزی.ما مفتخریم که به شما عزیزان اطلاع رسانی می کنیم لطفا در ادامه با ما همراه باشید تا این ضرب المثل معروف از حضرت حافظ  را خدمت شما عزیزان قرار دهم.

کاربرد ضرب المثل بخشیدن‌ها مرا به این روز انداخته

کاربرد:

داستان ضرب المثل همین بخشیدن‌ها مرا به این روز انداخته در مورد افرادی به کار می رود که در انجام امور مختلف حد اعتدال را رعایت نمی کنند.اعتدال داشتن ویا میانه روی در هر امری ضروریست. بسیاری از افراد به دلیل افراط و تفریط خود و دیگران را به شدت دچار درد سر می کنند.این ضرب المثل به نکوهش بی اعتدالی پرداخته است.

داستان ضرب المثل همین بخشیدن‌ها مرا به این روز انداخته

در ادامه درباره چگونگی بوجود آمدن این ضرب المثل می خوانید.

داستان:

چون امیر تیمور ، فارس را بگرفت و امیر منصور را بکشت ، خواجه حافظ شیرازی را طلب کرد. چون حاضر شد ، تیمور آثار فقر را در چهره او نمایان دید و گفت : ای حافظ من به ضرب شمشیر تمام روی زمین را خراب کردم تا سمرقند و بخارا را آباد کنم. تو آن را به یک خال هندو می بخشی و می گویی : «اگر آن تُرک شیرازی به دست آرد دل ما را * به خال هِندویش ، بخشم سمرقند و بخارا را.» حافظ پاسخ داد : همین بخشیدن ها مرا به این روز انداخته است.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  قدر عافیت آن داند

 

*خال هندو : خال سیاه.

 

پیامها

1. بخشش در حدّی پسندیده است که باعث نیازمندی بخشنده نشود.

2. افراط و تفریط در هر چیزی حتی بخشش نیز ناپسند است.پس این ضرب المثل زبان حال کسی است که بر اثر افراط در بخشش و گشاده دستی به فقر و هلاکت مبتلا شده است.

 

تیمور گورکانی(۷۱۵–۷۸۳ ه‍.خ / ۷۳۶–۸۰۷ ه‍.ق / ۱۳۳۶–۱۴۰۵ م)، معروف به تیمور لنگ، نخستین پادشاه گورکانی (تیموری) و پایه‌گذار این دودمان شاهی است، که در بیش‌تر سرزمین‌های آسیای مرکزی و غربی فرمان راند. تیمور در زبان جغتایی به معنای «آهن» است و از او با القاب «امیر تیمور»، «تیمور لنگ»، «تیمور گورکانی» و «صاحبقران» یاد شده‌است.

منبع: ویکی پدیا

امیدوارم مطالب ارائه شده مفید بوده باشد.

با تشکر,مولیزی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *