گویند که اگر می بخوری عرش بلرزد

گویند که اگر می بخوری عرش بلرزد

گویند که ا گر می بخوری عرش بلرزد

گویند که اگر می بخوری عرش بلرزد

سلام و درود بر شما همراهان دوست داشتنی سایت مولیزی.ما مفتخریم که به شما عزیزان اطلاع رسانی می کنیم.در ادامه با ما همراه باشید تا به شما این شعر زیبا از شاعر بزرگ خیام نیشابوری را تقدیم شما کنم.

امیدوارم از مطالب پیشرو راضی باشید.

شعر کامل گویند که اگر می بخوری عرش بلرزد

این شعر از رباعیات شاعر بزرگ خیام است.

 

گویند اگر  می  بخوری ، عرش بلرزد
عرشی که به یک باده بلرزد به چه ارزد ؟

***

در خانه ی ما زیر زمینی است که در آن
یک خُم بخوری ، خشتی از آن نیز نلرزد

معنی شعر گویند که اگر می بخوری عرش بلرزد

توجه کنید می بینید که منظوره خیام به کسانیست که شراب را ممنوع کردند حال این مملکتی که با یک باده (شراب) پایه های آن به لرزه درآید,چه ارزشی دارد. متاسفانه اندیشه عموم از معنی اشعار دقیق نیست گویند پس هر کاری نزد متخصص روید حالا دوست داری بخوری بخور.

 

خیام

عُمَر خَیّام نیشابوری (نام کامل: غیاث‌الدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خَیّام نیشابوری) (زادهٔ ۲۸ اردیبهشت ۴۲۷ در نیشابور – درگذشتهٔ ۱۲ آذر ۵۱۰ در نیشابور) که خیامی و خیام نیشابوری و خیامی النّیسابوری هم نامیده شده‌است، همه‌چیزدان، فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و رباعی‌سرای ایرانی در دورهٔ سلجوقی است. گرچه پایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی اوست و لقبش «حجّةالحق» بوده‌است، ولی آوازهٔ وی بیشتر با انگیزه نگارش رباعیاتش است که شهرت جهانی دارد. افزون بر آن‌که رباعیات خیام را به بیشترِ زبان‌های زنده برگردان نموده‌اند، ادوارد فیتزجرالد رباعیات او را به زبان انگلیسی برگردانده است که مایهٔ شهرت بیشتر وی در مغرب زمین شده‌است.

بیشتر بخوان بیشتر بدان  هرچه کردم همه از دولت قرآن کردم

عمر خیام در سدهٔ پنجم هجری قمری در نیشابور زاده شد. فقه را در میان‌سالی در محضر امام موفق نیشابوری آموخت؛ حدیث، تفسیر، فلسفه، حکمت و ستاره‌شناسی را فرا گرفت. برخی نوشته‌اند که او فلسفه را مستقیماً از زبان یونانی فرا گرفته بود.

منبع: ویکی پدیا

امیدوارم از مطالب ارائه شده راضی بوده باشید.

باتشکر فراوان مولیزی.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *